Sunday, August 31, 2014

Apa Aku Study Untuk Peperiksaan Online Penguasa Kastam (W41)

Salam..seperti yang semua orang tau...sekarang ni habes segala pelusuk Graduan Segar..mahupun Graduan tak brapa nak segar mcm aku ni dapat tawaran untuk menduduki peperiksaan online Penguasa Kastam (W41).





So, baru-baru ni aku attend la seminar kursus tips2 menjawab soalan peperiksaan online Penguasa Kastam ni..maka terjebaklah aku dalam  lautan manusia yang menyerbu dewan seminar...

Secara general dia bagitau JUMLAH PERMOHONAN adalah 105,000++ calon yang memohon.
Selepas tapisan kedua...yang mana jumlah pemohon yang ditawarkan untuk peperiksaan online adalah 84,000++... Kemusdian Jumlah yang akan diluluskan peperiksaan hanya 12,000 shaja..then jumlah kekosongan yang ada around 690 sahaja.


So, persaingan amatlah sengit nak mampus. maka bermain difikiran siapakah yg untung betul akan dapat ..sebab kali ni dia ckap sapa lulus peperiksaan ini terus ke temuduga!..tiada assessment centre lagi..sb KASTAM nak guna khidmat secepat mungkin..

So..selepas mendengar taklimat tu..rasa berkobar2 x? mmgla..semua rasa mcm i can win..i can do it..i can whatever it is..semua buat muka penjawat awam..kononnnn..haha..

So..aku decide cara study aku :

CARA MALEKKU:




Nampak x...segak bergaya aku dlm uniform kastam...ahaha..


Method 1 : Baca segala ap yang ada dalam Laman Web Kastam 

Method 2 : Baca segala ap yang berkaitan dengan GST di Laman Web GST dan faham kan ape tu       GST... Jangan ingat GST tu GOBERMEN SERVICE TAX ...jangan tlalu pndai...huhu GST adelah Goods and Service Tax ok...!

Method 3 : Baca hal ehwal semasa..sbg contoh..dasar tbaru kerajaan ka..dasar baru Dato Najib             ka..ataupun apa sahaja berkaitan la kn..hal ehwal semasa dlam negara Malaysia ni..

Method 4: Buat soalan matematik banyak2...sebab apa? sebab bagi aku la..pandangan aku..kita mungkin ada sedikit masa beberapa seken untuk google search jawapan berkenaan pengetahuan am...tapi brapa seken kita ada untuk jawab soalan math!?.. ZERO.. so praktiskan diri dengan jawab soalan Math..DENGAN PANTAS...

Sebab melalui apa yg org lain dh rasa..dorg cakap masa xckup jawab SECTION B.iaitu logic                   dan math...

Method 5: Aku saja share...sebab aku percaya..rezeki masing2...kalau dah cuba xdapat..mungkin rezeki kita d tempat lain..so jgn give up..relax ja..and study..Allah tu maha Adil dan Allahtu maha Mengetahui dan paling perfect rancang ..so..xpyh stress sgt klw dpt ka xdpt..


Sekian sahaja Perkongsian Malekku (Pegawai Perhubungan Manusia dan Alam Semulajadi)

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...