Thursday, May 19, 2011

Apa Yang Aku Nak Tengok Selepas Aku Mati

Salam...

Semoga ander semua sihat slalu kay....

Dh semestinya ramai antara kita nak tahu....apa yang berlaku selepas mati...yelah...sama ada nak tahu apa yang berlaku di dunia lain....ataupun nak tahu apa yang berlaku kat dunia skarang nih...

Apa yang aku nak tengok eh?..sebenarnya dah lama aku tringin nak tengok....tapi tulah...kena mati lu...mak aih....

Kullunafsin zaa iqatul maut

1) Aku nak tengok..apa reaksi family aku...yelah..aku tau diorg mesti sedih....tapi xdapat digambarkan macamana.....aku pun sedih klw aku meninggal...sb aku tak nak tinggalkan orang yg aku sayang...

2) Kawan.....aku pun nak tau yang mana kawan yang betul2 sedih bila aku tak da....yelah...kawan aku memang ramai...walau pun xla seramai kawan korg kan.......aku nak tgk ap reaksi dorg...heppy? biaser2? atau... "mati jugak kau yek"....manalah tahu kan....

3) Aku nak tengok family dan kawan-kawan aku hidup heppy...yg mana baik sahaja...yg mana kekawan aku perangai xle diubah abaikan...


Aku bukan apa...yelah...mengingati mati adelah cara terbaik manusia menasihati diri sndiri....apa yang aku risau kn...cukup ke bekal aku......dan dah pasti memang tak cukup........



“Bawalah bekal, karena sesungguhnya sebaik-baiknya bekal adalah taqwa” (QS. 2 Al Baqarah : 197)


Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang tidak suka bertemu dengan Allah, sesungguhnya Allah pun tidak suka bertemu dengannya.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Dan Allah Matikan kita ada sebabnya.....


Tujuan Allah SWT mematikan manusia:
  • Menilai sejauh mana keikhlasan dan kebaikan amalan yang kita kerjakan semasa hidup di dunia ini kerana ada setengah kita yang melakukan sesuatu amalan itu semata-mata untuk kepentingan diri sendiri.
  • Membuktikan bahawa Allah SWT berkuasa mematikan manusia dan makhluk yang lain tanpa mengira rupa bangsa, pangkat, tempat, masa dan ketika.
  • Menyedarkan manusia dari lalai dan lupakan Allah serta hari kiamat lantaran kerana segala kesenangan dan kemewahan yang melimpah ruah.
  • Menggalakkan kita agar sentiasa berbuat sebanyak mungkin amal kebajikan dan menjauhi kejahatan Menyedarkan kita bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah sementara sedangkan kehidupan di akhirat adalah lebih baik dan kekal.

Aku suka lagu ni....jangan kita lupa musuh islam....




Kalau internet slow..dengar sini jerr



Salam...

Source: [1], [2]


No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...