Tuesday, February 1, 2011

Macamana Nak Tahu Saya Ada Buasir! [18]

Salam semua...

Ok..tajuk kali ni tidak ada kaitan dengan aku okeh...ianya hanya rekaan semata-mata....

Saja nak menulis mengenai Buasir...sbab ternampak kat Telebisyen...

Penyakit ni ramai orang xtau...dan ada juga yang malu nak bertanya...yelah...nama pun pasal punggung kan..nak tanya pun segan..heheh...

Okeh...macamana nak tahu anda ada buasir ke x?

Tak kan dah jadi camni baru nak gi jumpa doktor??...erk...xtaula mcamana dia tahan sakit

Atau camni...peh..teruk dah ni...monyet pun kena..

So..check cepat..bertindak sebelum Terlambat...

Adakah anda rasa…


1. Sukar membuang air besar kerana najis yang keras ?

2. Gatal-gatal pada dubur atau keluar sedikit lelehan darinya ?

3. Rasa sakit dan pedih pada dubur semasa atau selepas meneran najis ?

4. Keluar sedikit darah berwarna merah semasa atau selepas membuang najis ?

5. Rasa tidak selesa pada bahagian dubur ?

6. Keluar benjolan dari dubur, sama ada sedikit atau berlaku pembengkakan yang besar ?

7. Sakit dan pedih pada dubur berlaku berulang-ulang ?

Sekiranya salah satu petanda di atas dialami oleh anda, maka anda mungkin mengalami simptom-simptom BUASIR!!!..








Penyebabnya?..diri sendiri lah...heheh...

* Sentiasa duduk Meneran (ketika najis keras atau sembelit) Cirit-birit

* Duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama

* Batuk yang teruk

* Bersalin

* Mengangkat berat







Macamana Nak...... mengatasi??

1. Banyak meminum air sekurang-kurangnya 1.5 – 2 liter sehari.

2. Makan makanan seimbang: banyakkan memakan makanan yang tinggi serat, bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran.

3. Gunakan tandas pada masa yang ditetapkan seperti selepas bangun tidur setelah meminum segelas besar air.

4. Elakkan dari memakan makanan yang boleh menyebabkan gangguan (makanan pedas atau berempah, alkohol) atau yang boleh merangsangkan usus (kopi atau teh).

5. Apabila terdapat gejala-gejala tertentu (seperti darah dalam najis,sakit atau gangguan pada dubur), berjumpalah Doktor atau Ahli Farmasi .



So...Apelagi...cepat belek punggung anda sebelum terlambat... =P



Sumber: SihatHerba.com

4 comments:

nabilah_2908 said...

hrumm...cara ubati...?

selain dari berjumpa dgn doktor...?



jom ke APA KATA HATI pulak,
HARI MENTERNAK LEMAK -PART 2

armouris said...

lagi info tentang buasir di SIHAT SELALU - Punca dan Rawatan Buasir

Malek Ku said...

ubat ubatan tradisional sy xpasti keberkesananny =)

Oreo said...

Tgk dah ngerii



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...