Monday, January 17, 2011

Dilema Pelajar Universiti Malaya

Salam semua...


apa yang aku tulis kat sini adalah apa yang aku lalui sepanjang pengajian aku kat sini selama 3 semester..aku cuma nak bercerita berdasarkan pengalaman aku..bukan nak memburukkan mana-mana pihak.. skg  aku dah masuk semester 4...



Orang ramai cakap UM ni bes la..ini lah itulah...itu mungkin pandangan orang luar...tapi student yang kat dalam ni separuh mati blajar..tertekan

Kenapa aku cakap macam tuh?,, sebab


  • Yuran pengajian terlalu mahal mencecah RM 1300 setiap semester,kalau dibandingkan dengan universiti lain..  baru pra-pendaftaran, lepas pendaftaran subjek..tiba2 akan ada tambaahan 2-3 ratus..yang diberi nama "post-registration" yang xtahu datang dari mana...belum masuk yuran penginapan lagi..



  • Sesi pendaftaran subjek yang mngelirukan...bila kali pertama kita menjejakkan kaki ke UM, pelajar akan diberi taklimat mngenai subjek yang perlu didaftarkan, tapi sebenarnya subjek2 yang mereka cadankan tu semua dah penuh... so tak de gunanya jadual yang mereka bagi... secara automaticnya pelajar perlu cari alternative sendiri untuk penuhkan juga jumlah jam kredit..xkiralah ambil subjek tahun 3 ke, tahun 2 ke..



  • Pertembungan kelas akan menjadi-jadi.. bila masuk sahaja sem 3 dan 4..pada masa ni lah kelas untuk subjek A akan diadakan hanya setahun sekali,, dan beberapa subjek lagi hanya ditawarkan sekali setahun, menyusahkan? memang...pada saat ni pelajar susah nak daftar...sebab ada subjek tak ditawarkan..sedangkan subjek tu wajib untuk diambil,,,persoalannya kenapa subjek teras ada setahun sekali??..



  • Yuran perpustakaan naik dari RM50- RM 100  tanpa pemberitahuan,, setiap semester kena bayar ...aku sebenarnya xkesah kalau RM100, tapi yang aku kesah service library,, dah tahu buku jenis AA tu banyak orang guna..kenapa tak banyakkan bilangannya?? kenapa ada 2 Copy jer?, pastu yang banyaknya buku-buku jilid 1992,1987,...nak guna macamana? silibus dah outdated...dahlah seorang student boleh pinjam sampai 6 minggu,, dua orang jer bleh pinjam..then 2 minggu lagi terus dah nak exam week... iaitu minggu ke -14...



  • Perkhidmatan Shuttle bus yang adakalanya tidak memuaskan.... sesiapa saja yang pernah belajar di universiti malaya..mesti pernah menggunakan bus shuttle UM, smester lepas adalah kemuncak driver2 bus naik tocang, dahlah lambat..kena tunggu sampai 45 min baru datang, dah tu nak marah2 student plak,,nak membebel xtentu pasal... sampai budak berborak sambil berbaris pun suruh diam "kalau nak borak turun, jangan naik bas".. kata-kata tu masih segar dalam ingatan aku...sebab budak depan aku yang kena marah camtu... apehal lah pakcik bus xbagi budak berborak ms berbaris??.. nonsense!..xphm aku... harini pula dah start,, tunggu bus 1 jam xsampai...bila sampai je satu bus...dah penuh..tunguu lagi 15 min,nasib ada bus...sem lepas jugak kawan aku hampir bertumbuk dengan driver bus...yelah sapa x sakit hati bila pakcik bus marah xtentu pasal kan?.. xsilap aku kawan aku cuma cakap "ah malas aku naik bus ko" dan terus blah... terus pakcik bus tu jerit..panggil nak bertumbuk dan cakap student kurang ajar..patut ke?..



  • Hutang pengajian yang mengelirukan, akan ada satu masa diakhir setiap semester,tengok-tengok akaun "Anda masih lagi berhutang RM241.40 @ lain-lain nilai...datang dari mana ni?...itu yang pelik... mula2  check xda hutang ingat dah setel..tiba2 tengok xleh nak daftar subjek sebab ada hutang!...last semester kawan aku hutang RM20 pun xleh nak daftar subjek...xkan RM20 pun xleh nak daftara subjek!..U lain xdelah camni..dorg suma hutang RM500 keatas baru xleh...heh..apelah nasib


Sebenarnya UM ni bagus dari pelbagai aspek..terutama pensyarah yang berkualiti...tapi ada juga bahagian-bahagian yang membebankan pelajar..seperti yang dinyatakan diatas...bukan nak burukkan universiti aku...tapi ini adalah realiti kehidupan aku dan apa yang pernah aku lalui..dan yang pasti benda ni akan berterusan....dan pelajar akan terus tertekan, sakit hati dan mcm2 lagi...apa yang bleh kita buat?  tukar U?..Buat rusuhan?...tak.. apa yang bleh hanyalah sabar..dan ikut je...sabar jelah...

44 comments:

Cik ean said...

(^_^) sy juga mengalaminya

che ANIS™ said...

okey okey ! saya juga bakal mangda keadaan :D

pilotHans said...

x-UM here.......daa lupakan daa sume kepayahan birokrasi tue semua......

report jer kt bersamamu eh tv ke ape...hahaha...persatuan2 pelayar pun ade kan..

cheers..

cik siti muhammad said...

hmmm..sgt2 setuju!!
slip result sy pun still kne tahan sbb ade prob ngan sbject yg sy amik mse 1st sem..
~sy pun xtahu nk jd mcm ni..uhuhuhuuuu

Cik Shark said...

wahh complicatednya~!

~marlia maya~ said...

emmmm biasa laa tuh~each of uni have their own pro n cons~chill2 :)

Norfa said...

1 lagi.. dengar cerita la..dah byk kes macam ni..kalau remarking hanya ada 1% untuk gred kita naik.. secara logik, um adalah universiti terkenal di malaysia..bila budak buat remarking, bukan sng diorg nak kasi naik gred.. kalau betol gred berubah kepada semakin baik, so semestinya diorg akan dimarah org atas..dan jelas terlihat kesilapan dieorg..secara logik, of course dieorg tak nak macam tuh..sbb tuh peratusan nak dapat gred yg lebih baik after remarking adalah susah..kadang2 ada dari c bila remarking jadi c-..terus fail..

Free Ultimate Download said...

btul2.. suma tu btul.. sob.. sob.. :(

LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN said...

seriesly aku pun kena,,,

tunggu la lepas aku abez,,

aku nak buat post



"Jangan Masuk UM"...

dem,,,,wadehek betol

nUmara... said...

e'ehh.. cmane lak leh jadi mcm ni.. naseb uitm xde mcm ni.. huhu

Malek Ku said...

betul..hanya 20% sahaja buleh A dalam satu kelas...xleh lebih..klau x lecturer kena panggil kena jawab dgn pihak atasan...-pengakuan lecturer

Norfa said...

yang tuh satu.. ada pulak yang budak2 cakap..ada subjek tuh yang lecture dah tetapkan, mesti ada 2 orang yang akan fail.. lagi la naya..

Norfa said...

nak mintak share..copy kat blog..hehe.boleh? nak buat gak entry ni..tapi mujur malek buat dulu.. hahah.. sy share ek..

Putri_Aizat said...

pergh camni sekali ea..susah n comlicated nyer...huuuh...em..sabar je lah...tak pun leh lapor kat aduan rakyat...hehe..boleh kot...

Malek Ku said...

xkesah pn norfa..

ye k.putri aizat..mcm ni le

eiysya zasya's said...

laa.. student UM rupanya..

saya setuju 200%! haish.. dr segi perkhidmatan bas, yuran mmg fail.. dah laa kena susun jadual sendiri.. kalau clash, semua berterabur.. T_T

nurul husna said...

malek, pasni ltak jwtn jd jkp kebajikn kolej, betanding tok PRK ye.huhu.. aku sokong ko! ;))
nice entry! ^^

Malek Ku said...

yup um, xlyak bertanding..xda apa yang buleh kita ubah.

Anonymous said...

dasat nye UM..bkn ke top unvrsity..so ape lagi.rmi2 aply UKM eh.kire ok la compared UM.=D~peace..

Anonymous said...

TU LAH DIA UM. KL NAK TAHU.
MEMANG AZAB.
BUKAN AKU TAK BERSYUKUR.
BAGUS ARTICLE NIH. SEKIAN.

AKU TAK SALAH UM.
AKU SLAHKAN PIHAK PTADBIRAN DIA.
BONGOK@

Mra Mastura said...

UM here.. setuju.. T.T

ain said...

wow...sgt tepat!! mmg ini lah dilema bdk2 UM yg telah lama dialami dan telah berbuih mulut kite mengadu.. tp xde tindakan yg diambil as if semua tak peduli ttg kebajikan student. Bgnn2 yg baru dibina dgn gahnye kt UM nie pun utk pihak pentadbiran je. sdgkn lab...dewan kuliah.. semua rupa mcm nk roboh dah! Kat faq sains tu surau pun sempit sgt and bila time solat sgt tak selesa..hmmm..

Anonymous said...

betul sangat....

sistem yang tersusun... tengok laa student yang leh grad pun bole2 xtand..disebabkan 1 subjek jee... [klo kolej lain subjek tuk sem dpan dah sedia dah.. juz nak sah kan jee]..

klo pasai duet plak...ptptn, biasiswa dah awal dh kne antar tapi sistem kat BENDAHARI jee..memang akan lambat bg masuk kt akaun... [ ni pengalaman sendiri terus je tepon kt PTPTN tnya..sah2 dorang dah anta awal duet tu...] heran2... lain lagi yg xtra dorang nak cekaw...

anem** said...

hahaha. terbaik lah malek. boleh lah kau masuk persatuan pelajar lepas ni kan? dah ada ciri2 tu. hehe~

btw, betul semuanya, esp tang yuran lah. nape sampai tinggi gila yuran walhal UM ni U tersohor negara? patutnye lagi dijana lah kan?

ada satu lagi kau lupa nk tmbah, kmungkinan mula sem depan, subjek bawah C consider as FAIL. nampaknya mcm ramai2 bakal2 extend je nih~~ haiz haizzz~~~

Malek Ku said...

terima kasih semua kerana menyokong jangan lupa mngundi calon bebas A007 Malek007 jangn lupa A007 ingat..undi untuk perubahan...heheheh..

banyaklah ko anem..aku xbrminat...betul tuh...aku ada dengar jugak pasal tu...sampai ke-tua lah duk U...memang jadi Universiti "tertua" lah kita...heheh... xpe3..you can if you think you can! chaiyok... bukan apa..UM nk lahirkan graduan berkualiti je...tu matlamat dorg... =P

anem** said...

hahaha. bukan Universiti tertua tapi "warga universiti tertua"..haha~
InsyaAllah. kalau kita buat betul2, kurang main, kita boleh buat punya. survival to the fittest! :)

AlfiEean WaRsi said...

nak wat cmner..smua IPTA dari lua jer nampak best...org yg ader kat dalam tu yg tau bertapa "bestnya" tmpt tu...campus aku lggggg la "best...dengann pentadbiran yg ala kadar tu...kena byk bersabar jer la =[

alynn M said...

bravo..saya nak vote awak jadi mpmum lah. teehee.. berani bersuara. tensei dgn um juga!

FaraCuna said...

setuju T_T

yuran yang mengelirukan..

bus shuttle yg lambat (cerita dr kwn2..)

:(

fiq said...

huhu... sabar k =(

Malek Ku said...

sabar jelah

hudhud said...

semua betul !!!!! nasib baik staff dia tk kerek sgt. psl pakcik bas tu pun mmg betul. ramai yg rude. sbb tu la habis je first year i terus duduk luar. and i penah kena jugak pasal yuran tu. bayang kan la nk exam baru tau. scholar semua dh habis. terpaksa mintk parents. -.-

nureen said...

setuju!! aku da 2 semester ade baki hutang.. ta taw dr mana.. yuran ta penah below 1k... :(

Malek Ku said...

sabar jelah ada hikmah =P

Anonymous said...

Jgn msuk chemE UM..
susah..tp berbaloi

Anonymous said...

btul la 2..tp psal sbjek2 yg setaun sekali 2 xdek plak kt fak ak..psal sume mmg kne ikot yg dh ad dlm bku sbb memg xkn ad msa len nk amik sbjek 2..tp siyes, memg org nmpk um cam best tp faktanye..uhuhu..n psanan ak kpd bebudak yg nk amik course kt pharmacy..please reconsider bnyk kli..sibuknye kalah sey budak medik..siyes ckp..

Malek Ku said...

sabar jelah

DIARI MAT ARKIB said...

sampai kat sini sbb google 'yuran UM mahal', baru je berangan nak buat master di UM, mcm tak jadi jer, huhu

Ansh Scindia said...

Beyul kee ini semua hpnz at UM.. bcoz i wan to enter Um in this Sept... so scare when i read about this all....

Malek Ku said...

Um in 2014 now is much better as they progressing to become an IPTS soon..so,, not to worry ..Just sit back and enjoy UNI LIFE

Hani Sidek said...

bertabahla.. uni korporat, mmg mahai.. graduan UM akan lebih kuat lepas habis blaja... me:bach 2000/2001

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
shamsul shahrizal said...

Aq tgh mntak belajar kt UM. Femili aq sederhana jer. Bile dipikir2 n bace semua yg ad kt atas terutamanye pasal yuran n pensyarah yg menetpkan 2 org pelajar wajib fail n x lebih 20% dapat A mmbuat aq terpikir... Nak mntak x Um. Pening beb. Byak bnde kne pikir. Kos sara hidup yg tggi...nk2 zaman kezaliman BN. kes pelajar dinafikan hostel n lain2.
pening beb! Pening!!

BELAJAR BAHASA said...

Dimana-mana ada saja dilema yang penting bisa atasi dilema, Salam blogger dari saya di Indonesia



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...