Thursday, June 10, 2010

Syaitan mencari tempat bermalam




Rasulullah s.a.w bersabda :

Apabila seseorang itu memasuki rumahnya dan mengingati Allah ( dengan membaca Bismillah ) ketika memasukinya dan ketika ingin makan , berkatalah syaitan ( kepada golongannya ) :

" Kalian tidak memiliki tempat untuk bermalam dan tidak juga makanan malam "

Sebaliknya apabila seseorang itu memasuki rumah dan tidak mengingati Allah ketika memasukinya , berkatalah syaitan ( kepada golongannya ) :

" Kalian telah mendapat tempat bermalam "

Apabila seseorang tidak mengingati Allah ketika makan , berkatalah ( syaitan kepada golongannya ) :

" Kalian telah mendapat tempat bermalam dan makan malam " - hadis riwayat Muslim
Rasulullah s.a.w bersabda :

" Dan kuncilah pintu pintu kalian dan sebutlah nama Allah ( dengan membaca Bismillah ) kerana sesungguhnya syaitan tidak dapat membuka pintu pintu yang dikunci ( dengan menyebut nama Allah ) . Ikatlah kantong kantong air kalian dan sebutlah nama Allah , tutuplah bekas bekas makanan kalian dan sebutlah nama Allah , walaupun ( tutupan ) itu sekadar meletakkan sesuatu di atasnya dan matikanlah lampu lampu pelita kalian " - hadis riwayat Muslim

Jika syaitan berjaya memasuki rumah untuk bermalam , syaitan akan bermalam dalam hidung para penghuni rumah tersebut. Rasulullah s.a.w bersabda :

" Apabila seseorang kalian bangun dari tidurnya dan berwudhu' , maka ( sedutlah air ke dalam hidungnya dan ) hembuslah air itu keluar sebanyak tiga kali sesungguhnya syaitan bermalam di lubang hidung kalian . " - hadis riwayat al-Bukhari .

Dari buku 7 Tipu daya syaitan ke atas umat Islam . Tulisan Hafiz Firdaus Abdullah .

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...